Joanne en Joryn op ontdekkingsreis door Azie

Van spirituele tot sportieve uitdagingen

Na 2 weken alweer een nieuw verhaal! We hebben het ook zo druk gehad:

Het vorige verhaal eindigde met dat we in Siem Reap waren aangekomen. Vanuit daar hebben we Angkor Wat bezocht. We moesten al om kwart voor 5 opstaan om de zon te zien opkomen, maar het was de moeite waard! Op deze dag hebben we ons de hele dag laten rondrijden door een tuk tuk en zo hadden we mooi alle tempels in 1 dag gehad:). Indrukwekkend hoor al die tempels!

Na Siem Reap hebben we de bus gepakt naar Phnom Penh om vanuit daar naar Bangkok en daarna naar Chiang Mai te vliegen. We hebben haast! In en rondom Chiang Mai hebben we een hoop actieve dingen gedaan. Hier waren we ook wel aan toen, want de week daarvoor waren we vooral aan het reizen. Eerst hebben we in Chiang Mai geziplined. Dat is aan een touwtje door het oerwoud tussen de bomen slingeren. Erg leuk! Maar het wordt nog spannender! Hierna zijn we namelijk naar Mae Hong Son vertrokken. Dit is een plaatsje vlakbij de grens van Birma hoog in de bergen van Noord-Thailand. Hier hebben we een 2 daagse trekking gedaan. We zijn hier helemaal heen gegaan, omdat we graag een niet-touristische trekking wilde meemaken. Nou dat is gelukt! De eerste dag moesten we in totaal 5 uur lopen en dat was heel stijl de bergen op. Ondertussen werd ons van alles geleerd over overleven in de jungle. Welke wormen je kunt eten en hoe je ze kunt vinden en vangen, dat bamboe te eten is en dat brandweermannen stukken bos in de fik steken om werk te hebben. Na deze zware wandeling stond ons een volgende verassing te wachten: we mochten met een heel gezin in 1 ruimte slapen op de grond rond een vuurplaats. Net alsof je in de Middeleeuwen leeft. Mannen jagen en vrouwen koken en verzamelen en zorgen voor de kinderen. Heel bizar om mee te maken! 's Avonds werden we uitgenodigd voor een minikerkdienst. Deze stam had namelijk sinds een maand een eigen kerkgebouwtje. Het enige gebouw van bakstenen:). Samen gingen ze zingen, bidden en uit de bijbel lezen. Jammer dat we het niet konden verstaan, maar toch bijzonder.

De volgende dag werden we al om 5 uur wakker. Gelukkig waren we de avond ervoor om 9 uur gaan slapen. Het is normaal voor hen om zo vroeg naar bed te gaan en op te staan. We waren helemaal stijf! De wandeling van de 2e dag was nog zwaarder! Maar liefst 7 uur hebben we geklommen gedaald en door rivieren gelopen. Het was echt zwaar niet-touristisch. Soms vonden we het echt een beetje te gevaarlijk, ook in verband met de bosbranden om ons heen en de super smallen stijle paadjes. Maar het was zeker de moeite waard! Eenmaal terug in Mae Hong Son waren we super trots op onszelf!

Na Mae Hong Son zijn we doorgegaan naar Soppong. Hier hebben we overnacht bij een guesthouse van een Australische man die alles van de omliggende grotten weet. Vanaf hier hebben we dan ook een grottentocht gedaan. De eerste grot was onze grootste nachtmerrie! Hij zat vol slangen en spinnen en die kon je ook gewoon zien zitten. De gids kon het niet laten ze 1 voor 1 aan te wijzen. Op een gegeven moment moesten we er ook gewoon onderdoor, bah! De tweede grot was een stuk leuker. Dit was namelijk de watervalgrot, met heel veel mini-spinnen en hele kleine doorgangen. We moesten echt op onze buik (tijgerend) door het water door de grot. Doorweekt kwamen we er weer uit, maar het was wel heel erg leuk! Het stuk van de 2e naar de 3e grot was weer een zware wandeling door de bergen met de brandende zon op je huid. Gelukkig was het in de 3e grot lekker koel. Na deze tocht waren we nog niet moe genoeg, dus hebben we zelf nog een grot bezocht. In deze omgeving zetten ze vroegen doodskisten in grotten en hier konden we de resten nog van zien. Gezellig, met die vleermuizen om je hoofd!

Na al deze actieve dagen zijn we naar Pai gegaan. Een soort hippie/retro dorp vol kleuren en gezelligheid. Hier hebben we onszelf beloond met een bezoek aan de hotsprings. Even ontspannen:)!

Toen was het alweer tijd om naar Chiang Mai te gaan! Hier hebben we 2 dagen rondgelopen en tempels bekeken en winkels. In totaal hebben we 10 dagen in het Noorden doorgebracht en we zijn een uur geleden aangekomen in Bangkok. Heel gek om hier te zijn na ruim 2 maanden, het voelt als thuiskomen. Morgen gaan we voor 5 dagen naar het eiland Koh Tao om te leren duiken! We hebben er erg veel zin in.

Sophia

Wouw! Wat een te gekke verhalen! Geniet van het duiken, X Sophia

Miekje

OH Joanne ik kan haast niet geloven dat JIJ(!) al die enge en moeilijke dingen hebt gedaan ,je bent bent wel ongelooflijk sterk geworden deze maanden ,geweldidig hoor !!!!
Veel liefs en nog flink genieten deze laatste weken.
Haal er alles uit wat er in zit .

Elsbeth

Bleeeh spinnen!! Ranzigheid!! haha!
Vele plezier onder water!! liefs!

Aly en Jaco

Geweldig stoer! Hoe actief, dat hadden we eerder moeten weten:-). En nu lekker duiken. Super en heel veel plezier; neem nog even een onderwater camera mee

Ellen

Hihi ik ben zo trots op jullie!!! Doen ze ff hoor al die tochten, grotten, spinnen en slangen!!! CHicks!
Super leuk om te lezen weer!!! En ik krijg ook zin in avontuur!! ;)
Hoe lang nog? Ben de tel kwijt! Geniet er iig nog ff van!!! Veeel liefs van El

Annemijn

Ohh wat leuk allemaal!! Ben benieuwd naar alle foto's..GENIET!

Martine

Leuk weer om te lezen! Wat een avonturen zeg.
Geniet van de onderwater-wereld.. Dat is zo bijzonder! Liefs en dikke kus voor jullie

Marieke

Duiken!! Ja, zo mooi daar. Hoop dat je veel schildpadden ziet. En pas op voor de triggerfish, die zijn chagrijnig in Koh Tao ;-). xxjes

Geerke

Wauw gaaf joh! Handig om te weten welke wormen je kan eten....Super leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien! Geniet er nog even van!

xx Geerke

Iris

21-03-2012: Geerke en Iris tegenover elkaar aan het WERK (!!!) gezellig jullie verhaal lezend. Wat een belevenissen weer zeg!! Ik ga snel even de foto´s kijken! Veel plezier! Liefs vanuit het pittoreske Harderwijk van 2 jaloerse meiden x

Koos

En waar blijft nu het duik verhaal?

tineke scheepstra

Opnieuw jullie verhaal gelezen, ook omdat Arnaud hier vanavond komt. Hij kent de verhalen natuurlijk uit zijn hoofd! Spannend verhaal en bijzondere foto´s. Fantastische reis, jullie zijn echt ondernemend!! Liefs en nog fijne (laatste) weken. Geniet ze!

Joke Kortenoeven

Ha Joryn, heel spannend allemaal. Zou wat voor oom Bert zijn al die spinnen...;) Heel gaaf, je verhalen! Ik zal ze voor het slapen gaan nog even aan Rob en Luc voorlezen..kunnen ze lekker dromen.. haha. Veel plezier verder, groetjes en liefs, Joke xx