Joanne en Joryn op ontdekkingsreis door Azie

Goodbye Vietnam, Goodmorning Laos!

Hoi Allemaal,

Daar zijn we weer. T heeft wat langer geduurd dan dat jullie van ons gewend zijn maar dat is denk ik een goed teken.

We eindigden vorige keer in Ninh Binh. Hier hebben we de kou getrotseerd (15 gaden) en zijn we met een scooter naar 'Halong Bay in the land' gereden. Daar werden we met een roeiboot 3 uur rondgeroeid. In de boot zaten 3 vietnamezen die graag met ons wilden communiceren. Ondanks dat we aangaven echt geen vietnamees te kunnen, bleven ze proberen, de doorzetters! Terug in Hanoi hebben we Lisa en Nadine (zie voor meer info vorige verhalen) weer ontmoet. Met hun een 3 daagse trekking gedaan naar Sapa. Eerst met de nachttrein heen in een gezellig coupeetje voor 4. Hier kregen we nog bezoek van een gezellige franse senioren club, negen mensen in onze coupe was wel erg gezellig! Sapa was heel indrukwekkend, het is een bergachtig gebied waarbij alle bergen zijn volgeplant met met rijstvelden. Helaas waren deze velden al geoogst en dus bruin in plaats van groen, maar nog steeds was het heel indrukwekkend. Daar hebben we in een homestay gegeten en geslapen, een hele ervaring. Onze gids was een meisje uit het bergvolk van 19, ze was 2 jaar getrouwd en had een kind van 1, heel confronterend voor ons dus. Wat een verschillend leven hebben de mensen hier. Na Sapa de nachtbus over de grens van Vietnam naar Laos gepakt. Duurde 24 uur maar viel ons alles mee. Gek om ons eerste echte reisland Vietnam achter ons te laten. Bij de grens zijn helaas van ons allebei de mp3-spelers gestolen maar deze hebben we keurig vervangen voor een 'echte' I-pod en I-phone:). We horen er helemaal bij hier! Eenmaal in Vientiane (hoofdstad) hebben we de stad bekeken en naar een super mooi Boeddhapark buiten de stad gegaan. Al snel zijn we door gegaan naar Vang Vieng, hier hadden we, zowel positief als negatief, erg veel over gehoord en we waren dus erg benieuwd. Het was er super relaxed, leuke barretjes, veel loungecafe's en leuke mensen. De eerste dag hebben we fietsten gehuurd (ja, we beginen NL te missen) en een bergtocht gemaakt. We hebben grotten bezocht en ruzie gemaakt met een gids die we niet hadden besteld maar ons toch volgde, maaar het is goed gekomen hoor. En de tweede dag hebben we een tour gedaan met nog meer grotten. Met een opblaasband zijn we diep in een watergrot geweest en ' s middags over de Nam Song rivier terug gekayaked naar Vang Vieng. Hier hebben we het beruchte tuben van dichtbij meegemaakt. De dag erna door naar het noorden, Luang Prabang, een stad op de werelderfgoedlijst van Unesco... zo dat jullie dat even weten! Hier hebben we gister op olifanten gereden! Super leuk; eerst een uur door het oerwoud. Joryn en ik moesten samen met een vrouw op 1 olifant dus zat Joryn in het bakje op z'n rug en ik te hobbelen op z'n nek. Na dit uurtje gingen we met de olifanten badderen. Eerst spuiten ze je nat met hun slurf en dan nemen ze je mee de (mekong) rivier in. Ze schudden net zolang tot je het water instort wat dan ook vaak gebeurde;). Het was heel leuk om te doen, aan het begin zijn ze nog best angstaanjagend, maar nadat je met ze hebt gezwommen ben je nergens meer bang voor. Een echt aanrader! Vandaag gaan we weer lekker zwemmen (nu zonder olifanten) bij grote watervallen hier in de buurt. En morgen pakken we weer een 24-uurs bus naar het zuiden om naar Pakse te gaan. Alweer onze laatste stad in Laos, wat gaat het hier snel. Via de 4000 eilanden gaan we richting Cambodja!

Alles daar in NL ook goed? Helaas net geen elfstedentocht, hoeven wij dat gelukkig niet te missen;)

Barrie

Leuk allemaal (gelukkig) ben ik ziek dus kan ik het verhaal lezen en de fotos bekijken! Hartstikke leuk!!

Groetjes Barrie

Annemijn

Leukkk!!! Volgens mij doen jullie allemaal leuke dingen, lekker van genieten!

Rian

Jullie beleven echt van alles, heerlijk lijkt me! lekker zorgeloos! leuk om te lezen, geniet ervan verder!

X rian

Marieke

Leuk verhaal, mooie foto's. Ga zo door! Laos vond ik mooier dan Thailand. Fijne mensen en veel diversiteit qua natuur. Ik zie dat jullie the bucket niet aan jullie voorbij hebben laten gaan ;-)

Freya

Klinkt echt suuuupermooi! :) Jullie hebben aan de vrieskou hier niets gemist hoor, was niks aan zonder 11stedentocht ;) Liefs en dikke kus!!

Tineke Scheepstra

Ha meiden, mooie verhalen en foto's. Die op de olifant vind ik helemaal leuk! Jullie zien en beleven veel. Wat fantastisch om rond te reizen en ook zoveel mooie natuur te zien. Geniet ze verder!

Annite en Linet Engberts

Leuk verhaal mooie foto's, vooral die van de olifant.
(linet)
fijn dat het zo goed gaat en dat je zoveel mag zien en beleven. andere culturen snuiven. je maakt wat mee, ben je niet vol van al die indrukken. heel veel plezier nog. (annite)

Jorijke

Leuk om je zo te volgen Ryntje, geniet!!